2011. november 18., péntek

Gyógypedagógiai asszisztensek Hollandiában



Hoi! Ez a hollandok legkedveltebb köszönési formája. Most már pedig a miénk is! J Lassan két hete tartózkodunk itt, de olyan mintha már legalább egy hónapja lennénk távol otthonról. Rengeteg minden történt velünk és már most számos élménnyel gazdagodtunk. Ezen a héten elkezdődtek a szakmai gyakorlatok. Mi Krisztivel gyógypedagógiai asszisztensnek tanulunk. Mindannyian vártuk, hogy vajon hova kerülünk, kivel leszünk együtt, milyenek lesznek a „kollégák”. Krisztivel együtt Drachtenbe kerültem egy montessori iskolába. Mivel nem sokat tudtunk arról, mi is a Montesszori, megérdeklődtem anyumtól aki szintén szakmabeli, és utána néztem a neten is. J Megtudtam, hogy ez a mi kis hazánkban kevésbé, a Holland iskolákban viszont annál inkább elterjedt pedagógiai módszer. A módszer lényege: "Segíts nekem, hogy magam csinálhassam!" Azaz a gyermek maga oldja meg a feladatokat, önállóan tanul, saját magának osztja be az idejét. A pedagógus csak irányokat ad neki.


Az iskola épülete
A gyakorlaton a következőket tapasztaltam: az iskola épülete gyönyörű, az itt dolgozók pedig nagyon aranyosak. Az intézmény integráltan oktat látásfogyatékossággal élő tanulót. Rengeteg különbség fedezhető fel az itteni és az otthoni iskoláink között. A holland gyerekek fél 9-re érkeznek az iskolába és délben haza mennek ebédelni. Az ebédszünet egy óra hosszan tart, majd 13:00-ra mindenki visszajön az iskolába és 15:00-ig folytatódik a tanulás. Ebben az intézményben összesen 5 csoport van. Az egyikben óvodás korú gyermekek, két csoportban 6-9 évesek és szintén két csoportba 8-12 évesek. Az ismereteket leginkább oktatófilmekkel szerzik meg a diákok, amiket internetről töltenek le a pedagógusok. Az óvodásoknál pedig a leginkább szembetűnő különbség az, hogy nem alszanak délután. A napirendjük pedig minden csoportban sokkal kötetlenebb, mint a miénk.
Terem részlet

Nekem nagyon meglepő volt, hogy ennyire önállóan dolgoznak a gyermekek. A pedagógus a háttérben van, nem ő adja át a gyerekeknek a tudást, de a gyermek bármikor fordulhat hozzá segítségért, kellékekért. Mindenesetre nagyon érdekes, új szemléletet ismerhettünk meg. A mai napon pedig Leeuwardenben voltunk iskolai gyakorlaton, ahol az egészségneveléssel kapcsolatban hallgattunk előadásokat, amikbe aktívan be is kapcsolódtunk. Érdekes és hasznos dolgokról volt szó, úgy, mint az egészséges táplálkozás, mozgás, betegápolás és gondozás.


Tóni játszotta a beteget

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.